Geloven in de engelen
Tot de belangrijkste zaken van het geloof (Imaan) behoort het geloven in de engelen, d.w.z. het geloven, hoewel wij ze gewoonlijk niet zien, dat engelen bestaan en dat zij een van de soorten scheppingen zijn die Allāh heeft geschapen. Allāh schiep de engelen uit licht. Zij zijn noch mannetjes noch vrouwtjes. Zij aanbidden allen Allāh en gehoorzamen Zijn bevelen; zij zondigen niet. Zij zijn allen Moslim.
Zoals overgeleverd door Imam Muslim in de beroemde Hadith bekend als Hadith Jibril, zei de Profeet, sallAllāhu ^alayhi wa sallam, toen hem door Engel Jibril gevraagd werd om hem te informeren over het geloof, al-Imaan (het geloof) is:
” أَنْ تُؤْمِنَ بالهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتِبِهِ ورُسُلِهِ والْيَوْمِ الآخِرِ وتُؤْمِنَ بالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ ”
(‘an tu’mina bi l-Lâhi wa malâ’ikatihi wa kutubihi wa ruçulihi wa l-yawmi l-‘âkhiri wa tu’mina bi l-qadari khayrihi wa charrih)
wat betekent: ” Het geloven in Allāh, Zijn Engelen, Zijn geopenbaarde Boeken, Zijn Boodschappers, de Dag des Oordeels, en het geloven in het lot, zowel het goede als het kwade, (dat wil zeggen dat beide door Allāh verordend zijn). ”
Rangschikking van geloof (imaan)
Merk in het antwoord van Profeet Mohammed aan Engel Jibril op, hoe hij die belangrijkste zaken van het geloof ordent. Hij zei dat het geloof (eerst) het geloven in Allāh is, want dit is de basis van het geloof. Het geloven in Allāh omvat het geloven dat Allāh bestaat en dat Zijn bestaan zonder tijd en zonder plaats is, in tegenstelling tot het bestaan van de geschapen dingen. Het geloof in Allāh omvat het geloof dat Hij eeuwig is ; er is nooit een tijd geweest dat Allāh niet bestond en toen is Hij in het bestaan gekomen. Hij is eeuwigdurend ; er zal nooit een tijd zijn dat Hij ophoudt te bestaan. Integendeel, Allāh is de Schepper van alles. Hij heeft alles geschapen door Zijn Macht, Kennis en Wil. Hij heeft geen van Zijn scheppingen nodig, noch lijkt Hij op een van Zijn scheppingen. Allāh wordt toegeschreven met Zicht en Gehoor; Hij ziet en hoort alle dingen zonder oog, oor, of enig ander instrument. Allāh is geen lichaam en heeft geen delen. Hij is Eén, er is geen god dan Allāh. Hij heeft geen deelgenoot, geen verdeling, geen onderverdeling.
Het juiste geloof in Allāh omvat het geloven in al deze zaken. Degene die in Allāh gelooft, gelooft dat Allāh de Schepper van alles is, de Ware Eigenaar van alles, en dat Hij het verdient aanbeden te worden, en dat Hij het verdient gehoorzaamd te worden. Degene die gelooft dat Allāh het verdient aanbeden en gehoorzaamd te worden, moet weten hoe Hem te aanbidden en te gehoorzamen. Allāh heeft door Zijn grote vrijgevigheid en barmhartigheid Zijn Openbaring naar de mensen gezonden, opdat zij zouden weten hoe zij Hem moeten aanbidden en gehoorzamen. Degene die in Allāh gelooft, gelooft in Zijn Openbaring.
Na het noemen van het geloof in Allāh, noemde de Profeet het geloof in de engelen, de Boeken en de Boodschappers van Allāh, omdat dit de manier is waarop de bevelen van Allāh ons bereiken. Degenen die de bevelen van Allāh overbrengen zijn de engelen. Waar zij mee kwamen zijn de geopenbaarde Boeken. Deze Boeken werden geopenbaard aan de Boodschappers van Allāh, die de opdracht kregen ze aan de mensen over te brengen.
Engelen geschapen uit licht (nur)
Engelen zijn wonderbaarlijke scheppingen van Allāh en hebben een zeer hoge status onder Zijn scheppingen. Allāh schiep alle engelen uit licht, allemaal tegelijk. Imam Muslim verhaalde dat de Profeet zei:
خلَقَ اللهُ الملائكةَ من نورٍ وخلقَ الجان من مارِجٍ من نار (أي من لـهيبِ النارِ الصافي) وخلقَ ءادَمَ مما وصفَ لكم (أي من ماءٍ وتراب) »
hetgeen betekent: ” Allāh schiep de engelen uit het licht, schiep de djinn uit de zuivere vlam van vuur, en Adam uit datgene wat u beschreven werd (d.w.z. de klei.) ” Dit is een saHiH Hadith en een bewijs dat Iblis geen engel was die godslasterde en daardoor de duivel werd – zoals sommige mensen beweren. Iblis is een djinn en is de vader van alle djinn-soorten, zoals Adam een mens is en de vader is van alle mensen-soorten.
Allāh schiep de engelen zoals zij nu zijn. Zij groeien, ontwikkelen of verouderen niet. In hun oorspronkelijke vorm zijn zij zachte lichamen ; zachte lichamen die betekenen dat zij niet met de hand kunnen worden vastgegrepen of vastgehouden. Hoewel het zachte lichamen zijn, hebben zij geen inwendige holten – in tegenstelling tot mensen en djinn – en zij eten en drinken niet. Dit is de reden waarom toen Profeet Ibrahim voedsel gaf aan de engelen die hem bezochten (in de vorm van mensen), zij niet aten. De engelen hebben verschillende lichaamsdelen: voeten, schouders, oren, handen, en vleugels. Sommige engelen hebben twee (2) vleugels, sommige hebben er drie (3), andere hebben er vier (4). Sommigen, zoals engel Jibril, hebben tot zeshonderd (600) vleugels. Als slechts één van zijn vleugels werd open gespreid, zou het bedekken wat tussen oost en west is.
Allāh gaf de engelen de macht om hun vormen te veranderen, en het is toegestaan dat zij de vorm van een man zouden aannemen, echter zonder het mannelijk geslachtsorgaan. Vaak verscheen de engel Jibril aan de Profeet in de gedaante van een man om hem de Openbaring te onderwijzen. Engelen nemen niet de gedaante van de vrouw aan. Degene die gelooft dat de engelen vrouwelijk zijn, is godslasterlijk, zoals Allāh heeft gezegd in Surat An-Najm, Ayah 27:
﴿ إنَّ الَّذينَ لا يؤمنونَ بالآخرةِ لَيُسَمُّونَ الملائكةَ تسميةَ الأنثى ﴾
wat betekent: ” Degenen die niet in het Hiernamaals geloven zijn degenen die de engelen met vrouwelijke namen benoemen, (d.w.z. geloven dat zij vrouwelijk zijn). ”
Eigenschappen van engelen
Sommige van de engelen zijn zeer groot. Er is overgeleverd dat de Profeet vertelde over een van de engelen die de ^Arsh draagt. Hij zei dat de afstand tussen de oorlel van die engel en zijn schouder gelijk is aan de afstand die een snel vliegende vogel vliegend gedurende 700 jaar zou afleggen. Er zijn andere engelen wier voeten zich in de zevende aarde bevinden en hun bovenlichaam boven de zevende hemel.
Allāh schiep gehoorzaamheid inherent aan de engelen. Zij zijn niet ongehoorzaam aan Allāh. Zij zijn allen gehoorzame slaven van Allāh, zoals Allāh hen beschreef in Surat At-Tahrim, Ayah 6:
﴿ لَّا يَعْصُونَ اللَّـهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴾
wat betekent: ” Zij zijn Allāh niet ongehoorzaam in wat Hij hun beveelt (te doen), en zij doen precies wat hun bevolen is. ” Engelen hebben, net als mensen, een wil, maar engelen kiezen er alleen voor om gehoorzaam te zijn aan Allāh. Zij zondigen niet. Zij verrichten alleen datgene wat Allāh hen heeft opgedragen.
De grootste engel: Jibril
Van alle engelen is Engel Jibril degene met de meeste verdienste en de hoogste status. Hij is de boodschapper van Allāh aan de boodschappers van Allāh, wat betekent dat het meestal Jibril was die de Openbaring aan de profeten zou brengen. Engel Jibril zou naar Profeet Muḥammad komen en de Openbaring aan hem overbrengen, en de Profeet zou zijn woorden horen en ze onmiddellijk onthouden. Engel Jibril kwam tot de Profeet niet in zijn eigen gedaante; gewoonlijk nam hij de gedaante aan van een man. Maar toen de engel Jibril de Openbaring van het profeetschap aan Profeet Mohammed bracht in de grot Hira’, behield hij zijn oorspronkelijke gedaante. Toen Profeet Mohammed Jibril deze eerste keer in zijn oorspronkelijke gedaante zag, viel hij flauw. Hij viel flauw, niet uit angst voor wat hij zag, (want Jibril leek in het geheel niet op wat men gewoonlijk ziet, d.w.z. mensen, dieren, de zon, de maan, etc.) en niet uit angst dat Jibril hem kwaad zou doen. ) en niet uit vrees dat Jibril hem zou schaden. Hij voelde veeleer dat hij iets zeer vreemds en iets zeer groots zag en werd zo getroffen door het aura van wat hij zag, dat hij flauwviel. In de nacht van al-Mi^raj zag de Profeet nogmaals Engel Jibril in zijn oorspronkelijke gedaante. Deze keer viel de Profeet echter niet flauw bij het zien van Jibril, want daarvoor hadden de engelen zijn hart gewassen om het sterker te maken en gereed om de wonderlijke dingen in de bovenwereld te zien tijdens de hemelvaart. Allāh gaf Profeet Mohammed een grote kracht, waardoor hij die nacht vele onbekende bezienswaardigheden en ongewone zaken kon verdragen.