De naam ar-Rahim, dat de Genadevolle betekent, lijkt erg veel op de Naam ar-Rahman. Beide woorden komen namelijk van de stam: barmhartig zijn. Op deze wereld is Allah, ar-Rahman voor elke schepping. Dit betekent dat Hij -zonder onderscheid te maken- Barmhartig is en dus de schepping de mogelijkheid geeft om te ademen, te eten, te drinken, enzovoorts. In het Hiernamaals zal Allah echter ar-Rahim [de Genadevolle] zijn, enkel voor de moslims.
Voor de ongelovigen is er dan geen barmhartigheid meer en zij zullen allen voor altijd in de hel verblijven. Dit in tegenstelling tot de moslims, die allemaal naar de hemel zullen gaan. Dit kan doordat je direct naar de hemel gaat, eerst wordt vergeven en dan naar de hemel gaat of dat je in de hel gaat om te boeten voor de zondes, om vervolgens naar de hemel te gaan. De moslims zullen allemaal de hemel binnentreden met de Barmhartigheid van Allah. De Eigenschap Rahim van Allah zouden we kunnen zien als een overdreven vorm van genade en barmhartigheid.
Allah Ta’Ala gebruikt de naam ar-Rahim als Hij het heeft over de gelovigen in het Hiernamaals. Zo zegt Hij: ‘’Vrede is een woord van een Meest Genadevolle Heer.’’1
En ook: ‘’Bericht Mijn dienaren: het is Ik die al-Ghafur [Vergevensgezind], ar-Rahim [Genadevol] is.’’2 En ook: ‘’Hij is Degene Die jullie zegent en ook Zijn engelen doen dit, opdat Hij jullie vanuit de duisternissen naar het licht leidt. En Hij is voor de gelovigen Genadevol [Rahim].’’3
En ook: ‘’Wanneer degenen die in Onze tekenen geloven tot jou komen, zeg dan: ‘’Vrede zij met jullie. Jullie Heer heeft Zichzelf Barmhartigheid voorgeschreven. Dus wie van jullie in onwetendheid kwaad doet en daarna berouw heeft en zich verbetert, [voor hem] is Hij Ghafur [Vergevensgezind], Rahim [Genadevol]’’4
En ook: ‘’Er is een boodschapper uit jullie midden tot jullie gekomen; jullie lijden valt hem zwaar, hij is zeer bezorgd om jullie en voor de gelovigen is hij mededogend [Ra’uf] en genadevol [Rahim].’’5
In dit vers gebruikt Allah twee van zijn eigen namen voor de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam]. Hieruit leren we onder andere dat het is toegestaan om je kind één van de Schone Namen van Allah (met uitzondering van Rahman) te geven, zoals eerder vermeld is.
De Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] zei: “Wanneer een mens komt te overlijden, komen zijn [goede] daden ten einde. Uitgezonderd drie daden, te weten; Sadaqah Jaariyah [een geschenk die ten gunste komt van de maatschappij], bruikbare kennis [dit hoeft niet persé Islamitische kennis te zijn] en een goed kind die smeekbeden verricht.’’6
Allah is zo Genadevol dat Hij onze goede daden zelfs na onze dood beloont. Deze drie daden zorgen er dus voor dat de moslim meer goede daden zullen hebben. Dit is niet van toepassing op de ongelovigen.
In een overlevering van Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] in Bukhari lezen we dat een aantal mensen die moslim waren geworden vanuit een andere stad naar de moskee van de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] waren gekomen. Deze metgezellen gaven aan dat de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] heel erg zacht, voorzichtig en barmhartig voor hen was. Toen hij [sal Allahu alayhi wa sallam] zag dat ze heimwee hadden, gaf de Profeet [sal Allahu alayhi wa sallam] aan dat ze terug mochten gaan.
We leren hieruit dat we zacht moeten zijn en dat we mee moeten leven met anderen. We moeten inzien dat ons kind met ons wil spelen. We moeten inzien dat onze echtgenoot/echtgenote bepaalde behoeften heeft. We moeten inzien dat vrienden bepaalde verwachtingen hebben. Als we deze zaken allen inzien, kunnen we op basis daarvan meeleven en dus genadig zijn met onze medemens.
1 Surah Ya-sin, vers 58
2 Surat al-Hijr, vers 49
3 Surat al-Ahzaab, vers 43
4 Surat al-An’am, vers 54
5 Surat al-Tawba, vers 128
6 Muslim
Laat ons weten wat je van onze artikelen vindt. Feedback is zeer belangrijk voor ons zodat we ons kunnen blijven verbeteren. Moge Allah jou belonen voor jouw moeite!