De Naam al-Malik komt voor in vele verzen, waaronder Surat al-Fatiha. Hierin staat dat Allah, al-Malik is van de Dag des Oordeels. Zo zegt Allah: ‘Verheven is Degene Die de heerschappij over alles in Zijn macht heeft, en naar Hem worden jullie teruggebracht.’’1
Het woord dat hier als ‘’verheven’’ is vertaald is ‘’ سُبْحَانََ
َف (lees als: Fesubhaane)’’. Dit betekent dat je Allah vrijpleit van alle imperfecte eigenschappen en daden. Imperfecte eigenschappen en daden voor Allah zijn zaken die van toepassing zijn op de schepping, zoals het hebben van kinderen, het hebben van emoties en het behoeftig zijn aan plaats, richting en tijd.
Als de Profeet [sal Allahu alayhi wa alihi wa sallam] opstond voor het gebed verrichte hij [sal Allahu alayhi wa alihi wa sallam] de volgende smeekbede, waarin hij [sal Allahu alayhi wa alihi wa sallam] de Naam al-Malik gebruikte: ‘’O Allah, ik wend me tot U, die de hemelen en aarde op een zuivere manier heeft geschapen. Ik behoor niet tot de veel goden aanbidders [Mushrikeen]. Mijn gebed, aanbidding, leven en dood is voor U. O Heer der werelden, U heeft geen deelgenoten en dit is mijn taak in het leven en ik behoor tot de moslims. O Allah, U bent de Koning/Eigenaar van alles. Er is geen andere goddelijkheid dan U. U bent mijn Heer en ik ben Uw dienaar.’’2
De Profeet [sal Allahu alayhi wa alihi wa sallam] zei: “Allah daalt elke nacht neer naar de (laagste) hemel en zegt: ik ben al-Malik. Wie roept Mij aan, zodat Ik hem kan beantwoorden? Wie vraagt mij, zodat Ik hem kan geven?’’3
Dit is een Hadith die Mutashabih [voor meerdere interpretaties vatbaar] is. Een vers die Mutashabih is, is bijvoorbeeld: ‘’Hou je stevig vast aan het touw van Allah’’4. Net zoals ‘’touw’’ hier niet letterlijk is, is ‘’neerdalen’’ ook niet letterlijk, omdat we dan imperfectie toeschrijven aan Allah en dit kan niet. De geleerden, waaronder Imam Nawawi [auteur van de meest bekende uitleg op Sahih al-Muslim], Imam ibn Hajar al-Asqalani [auteur van de meest bekende uitleg op Sahih al-Bukhari], Imam Baydawi, Imam al-Qurtubi [auteur van één van de meest gelezen Tafaseer: Tafseer al-Qurtubi], Ibn al-Jawzi en vele anderen, hebben twee interpretaties gegeven aan het woordje ‘’neerdalen’’. De eerste is dat neerdalen metaforisch is gebruikt om de Barmhartigheid van Allah te tonen aan de mensen die smeekbeden verrichten en dat Hij de smeekbeden beantwoordt.
Een tweede interpretatie is dat de engelen, de Barmhartigheid van Allah en de opdracht van Allah neerdalen. Net zoals we in het Nederlands zeggen: ‘’Het staatshoofd heeft een nieuwe brug gebouwd’’ en we daarmee bedoelen dat hij ervoor gezorgd heeft dat de brug gebouwd is, maar zelf niet fysiek aanwezig was en zelf niet actief meedeed aan de bouw.
Allah zegt in een Hadith Qudsi: “Ik ben de Eigenaar van de koningen en de Koning der koningen. De harten van de koningen zijn in macht van Allah. Als mijn dienaren mij gehoorzamen, dan verander ik de harten van die koningen in zachtheid en barmhartigheid. Als Mijn dienaren Mij niet gehoorzamen, dan zal ik de harten van de koningen veranderen in boosheid en wreedheid. Verspil je tijd niet om je hand te openen en de koningen van de aarde te vragen. Verricht smeekbeden voor die koningen. Dat zij goed zijn, heeft te maken met hoe goed jullie zijn.”5
De Profeet [sal Allahu alayhi wa alihi wa sallam] leert ons dat onze leiders, net als ons zullen zijn. Als de maatschappij bestaat uit slechte mensen, dan zal de leider ook slecht zijn. We moeten dus de normen en waarden van de Islam goed begrijpen, praktiseren en leren aan het volk. Op deze manier zullen we oprechte en goede leiders krijgen.
Allah zegt: ‘’Zeg: ‘’O Allah, Eigenaar van de macht [Mulk], U verleent de heerschappij aan wie U wil en [U] neemt de heerschappij terug van wie U wil. U verheft wie U wil en U vernedert wie U wil. Alleen in Uw macht bevindt zich het goede. Inderdaad bent U omtrent alles Almachtig.’’6
In een Hadith Qudsi lezen we dat Allah zegt: “O dienaar van Mij, ze hebben je begraven in aarde en zijn weggegaan. En al waren ze gebleven, konden ze niks voor je betekenen. Alleen Ik ben gebleven en Ik ben Degene die niet doodgaat. Ik ben de Koning die niet doodgaat.”
En Allah zegt in een andere Hadith Qudsi: “Ik ben de Levende die het leven heeft geschapen. Als jullie Mij gehoorzamen, maak Ik jullie levend. Jullie zullen dan niet doodgaan in het paradijs. De grootte van het paradijs is groter dan de hemelen en aarde. Ik ben al-Malik. Mijn koninkrijk zal niet vergaan. Kom bijeen en gehoorzaam mij. Ik ben de Koning die wanneer Ik iets wil zeg: ‘’wees’’ en het is. Ik maak jullie zulke dienaren, dat als jullie Mij vragen, Ik jullie geef. En als jullie een smeekbede verrichten, dan zal Ik jullie altijd tegemoetkomen.”
Deze Naam betekent dus de Koning, Degene met complete heerschappij en Eigenaar van al het geschapene. Allah is de Eigenaar van alles en Hij heeft Macht over alles in zijn “koninkrijk”. Dit in tegenstelling tot koningen op aarde, waarvan de macht, kracht en toezicht beperkt is. Allah is dus de enige echte Koning! Koningen hebben gouverneurs en adviseurs nodig, maar Allah is niet behoeftig aan iemand.
1 Surah Yasin, vers 83
2 Muslim, Abu Dawud, Tirmidhi en Nasa’i
3 Muslim, Bukhari, Abu Dawud, Tirmidhi en Muwatta Imam Malik
4 Surah Ali Imran, vers 103
5 Tabarani
6 Surah Ali ‘Imran, vers 26